JOUW BTW SITUATIE

JOUW BTW SITUATIE

Internetkosten van je thuisadres

Verricht jij (wel eens) werkzaamheden vanuit je thuisadres, dan kan je bepaalde kosten gewoon aftrekken. Bijvoorbeeld internetkosten. In principe ben je verplicht om zakelijk en privé gescheiden te houden, maar bij internet is dit wat lastig. Aangezien je een vaste prijs betaald, ongeacht de tijd dat je online bent. In sommige gevallen is het zelfs niet mogelijk om internet en tv gescheiden te nemen. Dan dien je de kosten voor internet en televisie te scheiden als dit mogelijk is. Maar deze kosten zijn dus wel aftrekbaar.

Zakelijke kilometers met privé auto

Heb je een auto privé, maar rijd je wel zakelijke kilometers, dan mag je deze kilometers als zakelijke kosten opvoeren á € 0,19 per kilometer. Maar ook de betaalde BTW voor de zakelijke kilometers, mag je terugvragen. Allereerst moet je dan wel alle zakelijke autokosten waar BTW op zit bij gaan houden.

Vervolgens kan je de BTW berekenen op twee manieren:

1. Exacte kilometerregistratie bijhouden en de verhouding privé en zakelijke kilometers

Een juiste en exacte kilometerregistratie van de zakelijke kilometers is nodig om alle ritten te verantwoorden. Als je vervolgens de begin- en eindstand van je kilometerteller van je auto weet, dan kan je de verhouding berekenen. Bijvoorbeeld 10.000 km gereden in totaal in 2019. Met daarbij 6.000 km zakelijk volgens je registratie. Dat betekent een verhouding van 60% zakelijk en 40% privé. Je zal dan 40% van de BTW terug mogen vragen.

2. Werken met het standaard percentage

De tweede mogelijkheid is de correctie voor de BTW te doen met het standaardpercentage van de belastingdienst. Hiervoor neem je 1,5% van de cataloguswaarde. En dat deel moet je van alle betaalde BTW aftrekken. Wat er overblijft mag je terugvragen.

Dus heb je een auto met een cataloguswaarde van € 30.000,-, dan is de BTW € 450,-. Dus alle BTW over dat jaar voor autokosten moet verminderd worden met deze € 450,- en de rest kan je terugvorderen.

Bonnetjes voor eten en drinken

Bonnetjes voor eten en drinken kunnen vaak wel afgetrokken worden. Echter worden deze kosten door veel ondernemers helemaal afgetrokken. Dat kan vaak niet. Er zijn namelijk wel een paar duidelijke regels omtrent de bonnetjes voor eten en drinken.

Het is aftrekbaar als:

  • Het een bonnetje is voor een zakelijke afspraak;
  • Het een bonnetje is voor eten of drinken als je onderweg bent voor het werk.

De BTW is op een paar uitzonderingen na helemaal niet aftrekbaar. De kosten mogen compleet worden afgetrokken bij de onderneming, maar 20% van deze kosten zal uiteindelijk wel als privé bij je belastbaar inkomen worden opgeteld.

Mobiele telefoonkosten

Zonder telefoon kan je geen onderneming hebben. Dus de telefoonkosten zijn compleet aftrekbaar. Tegenwoordig zijn alle abonnement ook een vast bedrag en dit zijn dus helemaal zakelijke kosten.

Mocht je een telefoon kopen, dan is de BTW op het moment van aanschaf helemaal aftrekbaar. In sommige abonnementen zal je de telefoon terugbetalen in het maandabonnement. Dat deel van terugbetaling is dan niet meer BTW aftrekbaar. De rest van je abonnementskosten wel.

Kosten uit het buitenland

Tegenwoordig heb je steeds meer te maken met facturen uit het buitenland. Er zijn sommige producten die het beste aangeschaft kunnen worden bij de grotere (online) aanbieders.

Stappenplan verwerken buitenlandse facturen:

  1. Zorg dat de factuur op jouw onderneming gezet wordt en je BTW nummer op de factuur staat
  2. Zorg dat de BTW naar jou verlegd wordt. (VAT Shifted). Je betaalt dan geen BTW over de factuur.
  3. Zorg dat deze bedragen bij inkopen binnen of buiten de EU bij je Omzetbelasting aangifte komen. Dat zijn rubrieken 4a en 4b in je aangifte
  4. Zorg dat hetzelfde bedrag wat je bij 4a en 4b hebt ingevuld, ook wordt teruggevraagd bij de voorbelasting.

Je betaalt dus in eerste instantie geen BTW. Je boekt het wel in alsof je dat hebt gedaan, en dan boek je het ook bij de voorbelasting. Dus netto betaal je niets, maar dit is de enige juiste manier van het inboeken van deze kosten.

Alles goed bijhouden en op de juiste manier verwerken

Om je administratie goed te kunnen doen, moet je alles op een juiste manier verwerken. Dus elke transactie die je zakelijk doet, moet met een inkoopbon bewezen kunnen worden om af te kunnen trekken. Het is daarom noodzaak dat je een goede werkwijze vindt om alle bonnetjes goed te bewaren. Tegenwoordig kan dit voor veel ondernemers het beste digitaal.

Er zijn genoeg systemen die het een stuk makkelijker maken om je administratie te doen. En vaak kan een boekhouder meekijken zodra het ingewikkelder wordt. Zoals bijvoorbeeld de inkomstenbelasting en jaarrekening.

Wij geven drie belangrijke tips voor startende ondernemers:

  1. Richt je administratie de eerste keer goed in. Dan heb je het voor altijd goed staan op een logische manier.
  2. Zorg dat de administratie onderdeel wordt van je taken. Met een goed systeem kan de gemiddelde ondernemer een heel kwartaal binnen een uur compleet verwerken.
  3. Denk goed na over wat je zelf wil en kan doen. En de rest besteed je uit. Tegenwoordig zijn er allerlei mogelijkheden om de administratie helemaal zelf, samen met een boekhouder of compleet door een boekhouder te laten doen. Kijk niet alleen naar de kosten, maar ook wat het je bespaart aan tijd en stress. 

De wetenschap dat je jouw administratie op orde hebt, geeft rust en ruimte om goed te ondernemen. Enerzijds heb je inzicht in de juiste cijfers en anderzijds geen stress of je alle zaken en deadlines rond de aangiftes wel goed hebt gedaan.

Er zijn redelijk wat administratie- en boekhoudprogramma’s te vinden die beginnen vanaf € 10-15,- per maand. Besef wel dat je hier veel werk zelf nog moet doen. Een groot deel van de ondernemers neemt naast dit programma ook nog een boekhouder in de arm om te zorgen dat de financiële aansluiting en alle aangiftes juist worden gedaan. Reken hier op ongeveer € 500 – 1.000,- extra per jaar voor de diensten van de boekhouder. Dus verkijk je niet op pakketten die jou alles zelf laten doen. Hiervoor is redelijke kennis nodig, maar als je die bezit, dan is dit wel de goedkoopste oplossing. Voor sommige ondernemers die de administratie in principe zelf zouden kunnen doen, kiezen evengoed voor een boekhouder. Vaak kost het ze zelf meer dan een uur per maand en een boekhouder kan het sneller en goedkoper.

Er zijn ook genoeg pakketten waarbij de boekhouder inbegrepen zit. Dit is voor de meeste ondernemers toch wel de beste keuze. Geen stress en onzekerheid. De kosten voor een compleet pakket incl. de jaarrekening en aangiftes zit tussen de € 600 – 1.250,- per jaar. En als je beseft dat deze kosten ook nog aftrekbaar zijn, dan valt het enorm mee. Om ons meest uitgebreide pakket à € 65,- per maand als voorbeeld te nemen. Voor de meeste ondernemers is dat ongeveer een uur per maand werken om ons te bekostigen en dan is alles geregeld.

Wij hopen dat deze BTW check nuttig voor je is geweest. Mis je bepaalde onderwerpen of zit je met een administratieve vraag die wij niet hebben behandeld. Je mag ons altijd bellen of mailen.

Wil je je administratie goed inrichten? Dit doen wij helemaal gratis samen met jou. Natuurlijk wel met het Calqi systeem. Dit kan je gratis gebruiken. Op het moment dat wij je moeten helpen met de boekhouding en de fiscale mogelijkheden, zal je een betaald abonnement moeten nemen.

Wij wensen je heel veel succes met ondernemen.

Neem contact op met Calqi

 DE VOLLEDIGE ADMINISTRATIE OPLOSSING 

BESPAAR TIJD EN GELD

GRATIS ABONNEMENT

Gratis is bij Calqi ook echt gratis. Je kan de complete administratietool gebruiken. Ongelimiteerd en zonder verrassingen! Je kan alles doen; van potentiële opdracht tot aan de aangiftes. Calqi helpt je ook met het opzetten van je administratie en het maken van een persoonlijke factuur. Calqi gratis is alleen voor ondernemers die de IB aangifte doen als resultaat uit overige werkzaamheden.

Zonder beperkingen en geheel gratis

LEES MEER

STARTERS ABONNEMENT

In dit pakket zit alles. Net zo goed en makkelijk als bij het gratis abonnement van Calqi. Maar binnen het starters abonnement krijg je van ons financiële begeleiding. Daardoor heb je geen onzekerheid of je de administratie goed verwerkt. Wij controleren jouw boekingen en zorgen voor een financiële aansluiting. En passen alle fiscale voordelen op een juiste manier toe.

De boekhouding voor € 25,- excl. per maand

LEES MEER

TOTAAL ABONNEMENT

Met het Calqi Totaal abonnement heb je natuurlijk toegang tot het hele administratiesysteem. En krijg je ondersteuning en assistentie bij allerlei fiscale en administratie vragen. Naast dat wij je inkomstenbelasting verzorgen, krijg je ook een officiële jaarrekening van je onderneming. Maar er zit ook een verschil in de methode van inkomstenbelasting. 

Een heel jaar voor € 65,- excl. per maand

(€ 50,- incl. per maand voor BTW vrijgestelde)
LEES MEER

Waarom je administratie bij Calqi?

  • Persoonlijke begeleiding bij het opstarten van je administratie
  • Een zelfontwikkelde gebruiksvriendelijke administratietool
  • Alle kennis over de tool en over boekhouden onder één dak
  • Gratis voor starters die BTW zijn vrijgesteld (startdatum na 1 juli)
  • De beste en goedkoopste boekhoudoplossing
  • De zekerheid dat de administratie perfect is geregeld

Waarom je administratie bij Calqi?

        • Persoonlijke begeleiding bij het opstarten van je administratie
        • Een zelfontwikkelde gebruiksvriendelijke administratietool
        • Alle kennis over de tool en over boekhouden onder één dak
        • Gratis voor starters die BTW zijn vrijgesteld (startdatum na 1 juli)
        • De beste en goedkoopste boekhoudoplossing
        • De zekerheid dat de administratie perfect is geregeld

Testimonials

BLIJE KLANTEN

Joanie Catsburg

“Ik houd mijn uren via Calqi bij en factureer deze aan de maatschap. Ik doe niets met andere programma’s, maar doe het allemaal binnen de Calqi tool. Ben een stuk minder tijd kwijt sinds ik Calqi gebruik, maar heb wel veel meer inzicht. Ik krijg elk kwartaal een keurig bericht en overzicht als het weer tijd is voor de BTW aangifte.”

Fysiotherapeute by Core Active

Wouter de Geringel

“Ik heb meerdere projecten bij meerdere klanten tegelijk lopen. Met Calqi kan ik heel exact bijhouden waar ik mijn tijd aan besteed. Heb daarmee meer controle en inzicht. Vooral inzicht hoeveel tijd bepaalde werkzaamheden kosten. Al met al kost het mij per maand minder dan 10 minuten om mijn hele administratie te doen.”

Freelance full-stack developer

Nick Wetzel

“Voor mijn projecten ben ik altijd op pad. Bonnetje hier, bonnetje daar. Ik werd helemaal gek van het bijhouden en ook had ik het idee dat ik de helft vergat. Nu maak ik gelijk een scan en het is gedaan. Hoef het bonnetje zelfs niet meer te bewaren. Dus vooral dat, maar ook de jaarrekening en de IB aangifte zorgen dat ik perfect zit bij Calqi.”

Projectmanager en veiligheidsadviseur evenementen

WORD NU KLANT

EN WIJ DOEN HEEL 2020 GRATIS VOOR JE!

KLIK HIER